Tanrı, her şeyin yaratıcısı ve koruyucusu, sonsuz sevgi, adalet ve kutsallıkla dolu olan yüce bir varlıktır. O tektir.
Tanrı’nın Doğası: Üçlü Birlik (Teslis)
Tanrı, Üçlü Birlik (Teslis) olarak bilinen bir kavramla tanımlanır. Bu kavram, Tanrı’nın üç kişilikte, ama tek bir özde var olduğunu ifade eder: Baba, Oğul (İsa Mesih) ve Kutsal Ruh. Üçlü Birlik, Tanrı’nın birliğini bozmadan, üç ayrı kişilikte işlev görmesini açıklar. Baba, yaratıcı ve yönetici olarak Tanrı’dır; Oğul, insan formunda dünyaya gelmiş olan İsa Mesih’tir; Kutsal Ruh ise, Tanrı’nın dünyada ve insanların yaşamlarında etkin olan varlığıdır. Kutsal Kitap’ta bu üçlü birlik şöyle ifade edilir:
- Matta 28:19: “Bu nedenle gidin, bütün ulusları öğrencilerim olarak yetiştirin; onları Baba, Oğul ve Kutsal Ruh’un adıyla vaftiz edin;”
- 2. Korintliler 13:14: “Rab İsa Mesih’in lütfu, Tanrı’nın sevgisi ve Kutsal Ruh’un paydaşlığı hepinizle birlikte olsun.”
Tanrı’nın Nitelikleri: Sonsuz, Değişmez ve Kutsal
Tanrı, sonsuzdur ve zamana veya mekâna bağlı değildir. O, başlangıçsız ve sonsuzdur; her zaman var olmuştur ve her zaman var olacaktır. Tanrı, değişmezdir; O’nun karakteri, iradesi ve doğası zamanla veya koşullarla değişmez. Bu değişmezlik, Tanrı’nın güvenilirliğini ve sadakatini garanti eder. Kutsal Kitap’ta Tanrı’nın bu özellikleri şöyle ifade edilir:
- Mezmur 90:2: “ Dağlar var olmadan, daha evreni ve dünyayı yaratmadan, öncesizlikten sonsuzluğa dek Tanrı sensin.”
- Malaki 3:6: “Ben RAB’bim, değişmem. Siz bunun için yok olmadınız, ey Yakup soyu.”
Tanrı aynı zamanda kutsaldır. Kutsallık, Tanrı’nın mutlak saflığını, ahlaki mükemmelliğini ve her türlü kötülükten uzak olduğunu ifade eder. Tanrı’nın kutsallığı, O’nun adaletli ve doğru olmasının temelini oluşturur. Kutsal Kitap’ta bu kutsallık şöyle dile getirilir:
- Yeşaya 6:3: “Birbirlerine şöyle sesleniyorlardı: Her Şeye Egemen RAB Kutsal, kutsal, kutsaldır. Yüceliği bütün dünyayı dolduruyor.’”
Tanrı’nın Sevgi ve Merhameti
Tanrı, sonsuz bir sevgiye sahiptir. Bu sevgi, yaratılışta kendini gösterir; Tanrı, dünyayı ve içindeki her şeyi sevgiyle yaratmıştır. Tanrı’nın sevgisi, özellikle insanlığa karşı büyük bir merhamet ve lütuf olarak ifade edilir. Tanrı, insanları kendi suretinde yaratmış ve onlara değer vermiştir. Bu sevgi, günahkar olan insanları kurtarmak için İsa Mesih’i dünyaya göndermesiyle doruk noktasına ulaşır. Kutsal Kitap’ta Tanrı’nın sevgisi şu şekilde ifade edilir:
- Yuhanna 3:16: “Çünkü Tanrı dünyayı o kadar çok sevdi ki, biricik Oğlu’nu verdi. Öyle ki, O’na iman edenlerin hiçbiri mahvolmasın, hepsi sonsuz yaşama kavuşsun.”
- 1. Yuhanna 4:8: “Sevmeyen kişi Tanrı’yı tanımaz. Çünkü Tanrı sevgidir.”
Tanrı’nın merhameti, insanlara karşı duyduğu derin şefkati ve onları kurtarma arzusunu ifade eder. Tanrı, insanları kurtarmak için büyük fedakârlıklar yapar ve onlara sürekli olarak geri dönme fırsatı sunar. Bu merhamet, Tanrı’nın bağışlayıcı doğasında kendini gösterir; Tanrı, tövbe eden herkesi bağışlar ve onlara yeni bir başlangıç sunar. Kutsal Kitap’ta Tanrı’nın merhameti şöyle dile getirilir:
- Mezmur 103:8-12: “ RAB sevecen ve lütfedendir, tez öfkelenmez, sevgisi engindir. Sürekli suçlamaz, öfkesini sonsuza dek sürdürmez. Bize günahlarımıza göre davranmaz, suçlarımızın karşılığını vermez. Çünkü gökler yeryüzünden ne kadar yüksekse, kendisinden korkanlara karşı sevgisi de o kadar büyüktür. Doğu batıdan ne kadar uzaksa, o kadar uzaklaştırdı bizden isyanlarımızı.”
Tanrı’nın Adaleti
Tanrı, adil bir yargıçtır. O’nun adaleti, doğru olanı yapma ve haksızlıkları düzeltme iradesinde kendini gösterir. Tanrı, insanlardan adil olmalarını bekler ve O’nun yasaları, adaletin bir yansımasıdır. Tanrı’nın adaleti, kötülüğün cezasız kalmamasını ve iyiliğin ödüllendirilmesini sağlar. Kutsal Kitap’ta Tanrı’nın adaleti şu şekilde ifade edilir:
- Mezmur 89:14: “ Tahtın adalet ve doğruluk üzerine kurulu,sevgi ve sadakat önünsıra gider.”
- Yeşaya 61:8: “ Çünkü ben RAB adaleti severim, nefret ederim soygun ve haksızlıktan Sözümde durup hak ettiklerini verecek, onlarla ebedi bir antlaşma yapacağım.”
Tanrı, yaratıcı, koruyucu, sevgi dolu ve adil bir varlık olarak, insanlarla derin bir bağ kurmak ister. Bu bağ, Tanrı’nın insanları kendi suretinde yaratması ve onlara sonsuz değer vermesiyle başlar. İnsanlar, Tanrı’yı tanıdıkça O’nun sevgisini, merhametini ve adaletini daha derinlemesine anlarlar. Tanrı, insanlardan O’nu sevmelerini, O’na güvenmelerini ve O’nun yolunda yürümelerini bekler. Kutsal Kitap, bu ilişkinin nasıl olması gerektiğini ve Tanrı’nın insanlarla olan sevgisini anlatan ilahi bir rehberdir.
Bu nedenle, Tanrı’yı tanımak ve O’nunla bir bağ kurmak, Hristiyan yaşamının en temel amacıdır. Tanrı, insanların O’nu tanımaları ve O’nun lütfuna erişmeleri için kendini açıklar. Tanrı’nın sevgisi, adaleti ve merhameti, insanların yaşamlarını yönlendiren ve onları O’na daha da yakınlaştıran ilahi niteliklerdir.